Min morgonrutin

En lugn morgon är något jag värdesätter högt precis som jag skrev i tidigare inlägg. Det är mycket stress i allmänhet vilket gör att jag behöver en tidpunkt då jag kan ta det lite lugnare. Jag kliver mer än gärna upp mycket tidigare än vad jag behöver, bara för att kunna ta den där stunden i lugn och ro. Det spelar ingen roll ifall det är vecka eller helg.
 
På helgerna har jag svårt att sova länge, ställer alltid klockan, dock har jag ljudet på signalen lägre än vad jag har på veckorna. Ställer jag inte klockan vaknar jag i ungefär samma tid ändå, vilket betyder att jag egentligen inte är i behov av en klocka, men det är samtidigt en trygghet. Att stiga upp först, tända ljus (ifall det fortfarande är mörkt ute), få i sig någon energi och bara ta det lugnt en stund, innan jag gärna tar på mig träningskläder och beger mig ut för träning alternativt åker iväg på gymmet. Lördagar har jag fokuserat på uteträning och söndagar är det gym alternativt längdskidor nu under vintern. Jag har dock försökt hoppa över lördagsträningen, både för att vi oftast ska iväg och för att det känns som en bra vilodag (har kännt att det blvit lite för mycket träning på slutet).. Istället ser jag gärna på nyhetsmorgon på lördagsmorgonen. Det bästa är att vakna innan det börjar, för då blir dagen extra lång, fast det gör jag inte på helgen i alla fall.
 
Att jag stiger upp så mycket tidigare på vardagarna har och göra med ungefär samma orsak, att få den där stunden i lugn och ro. Jag stressar alldeles för mycket annars, så därför har jag den stunden att ta det lugnt. Det värsta jag vet är när jag försovit mig, slänger i mig frukosten och gör mig klar för att sedan ila iväg.
 
Som jag säkert också nämnt tidigare är att jag föredrar att träna på morgonen. Att komma iväg, rensa och förnya med härlig energi är en perfekt start på dagen! Att sedan komma hem igen, nyladdad, hungrig och redo för en ny dag på ett helt annat sätt än om jag inte varit ute och tränat. Tränar jag inte på morgonen blir jag betydligt segare. 
 
Hur gör ni för att koppla av/stressa ner?