Havregrynsgröt - IBS

Jag som ni redan säkert vet är en morgonmänniska och en frukostmänniska. Skulle vilja äta frukost både till frukost, lunch och middag!
 
Havegrynsgröt har jag kommit till insikt att det tyvärr inte fungerar jättebra för mig, vilket är så tråkigt! Älskar verkligen gröten och har svårt att slita mig ifrån den. Provar ibland för att se hur det ska gå men de senaste gångerna har det gått lika dåligt varje gång. Äter jag gröt på vardagen cirka 6.30 så känner jag av direkt när lunchen åker ner, att smärtan kommer. Imorse åt jag lite senare, cikra 7 och vid 13 idag var det besvärligt. Dock åt jag inte lika myckt havregryn idag som jag brukar vilket gjorde att jag inte kände av det lika mycket idag heller.
 
Att just gröten spökar för mig, kan både bero på att jag inte klarar av mängden fibrer alternativt att magen inte mår bra, vilket också gör att vissa livsmedel blir jobbare att berabete.
Upplevde detta även i somras när vi varje dag åt frukost i exempelvis stugan. Så fort jag hade ätit gröten på morgonen, så hade jag smärta på eftermiddagen. Ofta blir smärtan så jobbig att jag ligger i fosterställning, vilket också gör att jag vill allt annat än att äta middag på kvällen... Åt jag istället annat till frukost upplevde jag inte smärtan på eftermiddagen, knepigt!
 
Är det någon av er som upplever liknande eller andra livsmedel som inte fungerar för er?