Min sommar

Hur ser dina sommarplaner ut?
 
Det blir framförallt stugan där jag gärna tillbringar hela sommaren. Annars kommer sommaren bestå av lite resor, familjetid, träning, goda middagarna, en glass i solen, härliga morgonpromenader, shoppingturer, restaurangbesök, besök på caféer.

Hur länge ska du vara ledig?

Kommer vara ledig totalt 4 veckor, + en vecka senare i höst.

Hur är känslan inför semestern?

Jag har en positiv känsla inför semestern. Jag har ofta ganska sen semester och det är något jag vljer själv, både för att familjen även då har semester och för att hinna jobba undan litegrann när det är lugnare på kontoret. Sedan är det en härlig känsla att ha semestern kvar när andra kommer tillbaka.
 
Hade det varit för något år sedan hade jag blivit frustrerad om inte värmen hade kommit snart men så känner jag inte i år. Ska jag vara ärlig så rör det mig inte jättemycket. Vi har fantastiska resor att blicka vår blick mot så är det kallt i Sverige så gör det inte så mycket. Det är klart att även jag klagar på vädret men som sagt det kunde varit värre.

Vad ser du mest fram emot?

Att ta dagen som den kommer, inte ha tider att passa, att kunna vara flera nätter i stugan utan att behöva åka hem för att arbetet kallar. Sedan ser jag även fram emot att ligga i solstolen med ljudet av sommarpratare ur högtalarna och även kunna koppla av med en bra bok. Det är nästan bara på sommaren jag har ro att läsa en bok, perfekt sysselsättning i stugan.

Vad kommer du köpa inför semestern?

Har nog köpt det jag hade tänkt. Skulle dock behöva lite mer solkräm och även ett par nya shorts men inget akut i nuläget. Har knappt kunna använda shorta överhuvudtaget här hemma ännu så vi får se hur många shortsdagar som kommer. 

Vad kommer du köpa under semestern?

En massa melon och fetaost, hittar jag ett par nya solglasögon så får de gärna följa med. I övrigt har jag inga måsten, köper det som stunden faller in.

Vad kommer du ha på dig?

Jag hoppas självklart att jag får användning för alla kjolar och klänningar men än så länge ser det inte ljust ut. Har använt kjol en dag än så länge och det är 5 juli idag. Jag fortsätter dock att hoppas! Ser fram emot att gå osminkad med mjuka kläder, oavsett om det är hemmavid eller i stugan.
 
Vad kommer du lyssna på?
 
Jag kommer lyssna på sommar i P1. I övrigt härliga sommarlåtar som strömmar ut från radion vore inte helt fel. Radion är en sommarhit!

Vad gör du om det regnar?

Kryper ihop inomhus och bara myser. En shoppingdag ifall vi är hemma vore trevligt, perfekta dagar för detta.

Vad är det mest överskattade med sommaren?

Allt må bra snack. Att alla ska vara helt perfekt, från början till slut, vilket skapar obehag och stress hos oss. Vi måste försöka slappna av och inte ha alla dessa måsten på våra scheman. Att ha planera och saker att se fram emot - absolut ska vi ha det, men det får inte skapa ångest. 
 

Slutligen, ett visdomsord att bära med sig i sommaren:

Var försiktig i solen! Undvik den när den är som starkast, smörj in dig och hjälp gärna andra.
 
Vad har ni för planer inför sommaren?