Koloskopi

Koloskopin är äntligen bortgjord och jag har fortfarande lite svårt att tänka på drycken som skulle slängas i kroppen innan. Fick inte äta efter klockan 12 dagen före och påbörja intaget klockan 15-19. Ställde klockan på 10 minuter och tog varje glas när den ringde. Det blev allt jobbigare ju längre tiden det gick! Skulle få i mig 4L då och ytterligare 1L morgonen därpå, på undersökningsdagen. Många hade skrivit att den gick bättre att dricka om den var kallare men jag tyckte tvärtom. Jag värme vattnet litegrann som jag blandade i pulvret i. Det är självklart individuellt hur man upplever det.

Själva undersökningen gjorde ont, en värk jag har ofta men gånger tusen upp. Jsg hade Dick bra stöd runtomkring mig och jag kikade faktiskt på skärmen stundvis när smärtlindringen hjälpte till och vi var på väg tillbaka. Det var med andra ord inkörningen som var smärtsam. Det tog ca en timme och därefter bjöds jag på saft och hade med mig en smörgås. Ja smörgåsen var riktigt god!!!
Dock mådde jag illa efteråt som höll i sig hela dagen och kvällen. Idag har jag inget illamående iaf så det är skönt!
Ni som ska göra detta, gör det, det är så värt det för att få en uppfattning om hur tarmen mår!




koloskopi - laxabon