Min mat

Söndag idag och en ny vecka påbörjas imorgon! Haft en supertrevlig helg och tar med mig det för att kunna ladda inför denna vecka!

Har träffat läkaren åter igen och jag har fått utskrivet en massa medicin så nu hoppas jag på förbättring! Ger de inget resultat väntar undersökning.

Mina middagar och andra måltider är inte lika styrda efter fodmap längre utan jag äter det jag mår bra av och tillsätter lite gluten. Åt även en chokladgodis igårkväll, första på snart 7 veckor. Jag som älskat choklad kände inte riktigt samma som tidigare, gott var det men känner trots det inte det där suget. Äter även så ren mat som möjligt. När exempelvis jag och pappa var ute och åt lunch tillsammans förra veckan beställde jag fisk. En gräddig sås var ett av tillbehören men jag valde bort den (fick den på sidan men den blev orörd) och lika gott är det! Jag föredrar att fisk smakar fisk! Rent och fräscht!





Gluten- och mjölkfria semlor är i ugnen

Fick ut N på en promenad under morgonen, sedan har jag bakat lite gluten- och mjölkfritt bröd för att göra egna semlor. Jag tycker egentligen inte om semlor särskilt mycket, de enda jag kan äta är mormors, de är så perfekt gjorda, små och så otroligt goda! I år blev jag konstigt nog sugen på att göra några.
 
Passar på att föra över lite bilder från kameran, fika och blogga med jämna mellanrum när de jäser eller är i ugnen.
 
 

Firande, god mat, alla hjärtans dag, trevlig sällskap!

Helgen är snart förbi men jag har verkligen njutit denna helg, först och främst haft möjlighet till att vara ledig från studier, eller okej... jag har läst lite idag men enbart lite medan N var ute och fixade i bilen.
 
Fredagen började vi med tapas middag ute, närmare bestämt på Tapas. Vi firade mamma lite i förskott, resten av firande sker om några helger. Det är en tradition vi har inom familjen, att gå ut och äta när någon av oss fyller år. Så mysigt och trevligt!
 
 
Igår vaknde jag med att få frukost på sängen.
 
 
 
 
Sedan tog jag och N en tripp några mil norrut med skoter och släp för att lämna in den på service. Solen lyfte mer och mer ju längre dagen gick, härligt! Huvudvärken slog till så jag fick låna N solglasögon när den var som värst. Det är snart dags att ta med sig sina solbrillor i bilen framöver, när sådana här fina dagar visar sig. Som jag har saknat solen, äntligen är du här!
 
 
 
Några ärenden blev det också innan vi for hemåt för att fortsätta alla hjärtans dags myset hemmavid, vi lagade lite middag och laddade upp för Melodifestivalen, en mysig kväll i sällskap av mitt hjärta,

Italien

Äntligen snart helg! Ett eftermiddagspass i skolan och sedan avslutar vi denna fredagen med en middag i stan, det ser jag fram emot! Frågan är bara hur mycket jag ska anpassa efter min kost, är så  otroligt less på att behöva tänka till varje sak jag äter. Men som jag nämnt tidigare så ska jag tillsätta livsmedel för att se hur min mage reagerar. Vi får se hur långt jag drar det i kväll, hur mycket jag kommer att prova. Förra gången vi åt på denna restaurang gick jag därifrån med en lugn mage så mina förhoppningar finns där att det ska fungera även denna gång!
 
En resa till Italien är tänkt att bokas, dessa bungalower tyckte jag såg så otroligt mysiga ut!
Nackdelen var att det låg en bit utanför centrum, men samtidigt, far man i väg på en resa bara för att må bra, njuta av havet, sällskapet så vore dessa perfekt!
 
 

Fodmap dag 31 - fungerar inte för mig

Har träffat dietisten idag igen. Jag har på onsdag arbetat med fodmap i 5 veckor och har enbart hållt mig till elimineringsstadiet, har enbart lagt till lite kakao och havregryn (orangemarkerade).
 
Tyvärr har inte Fodmap fungera på mig vilket har gjort att jag inte kunnat tillsätta gruppvis med matgrupper igen eftersom jag inte blir symtomfri. Jag har de senaste dagarna ätit omeprazol som har gjort att jag inte har någon symtom, vilket betyder att det inte är i huvudsak kosten det handlar om utan det är något annat. En träff hos min läkare är inbokad igen för att fortsätta utredningen. Troligtvis lutar det åt magsår, magkatarr... som jag tidigare haft problem med, men exakt vad det är återstår att se.
 
Jag kommer att fortsätta enligt fodmap och enligt de grön- och orangefärgade markeringar i kostschemat. Efter hand tänker jag tillsätta olika delar och gradvis öka mängden på dem bara för att för min egen skull veta vilka produkter jag ska vara mer försiktig med. Börjar jag exempelvis med fruktos, ska jag första dagen göra en fruktsallad i form av två frukter (jag får i vanliga fall endast äta en frukt per tillfälle), fungerar det ska jag nästa dag göra en fruktsallad med tre frukter. Reagerar jag på något av detta så ska jag sluta och vänta till magen lugnar ner sig och då vet jag att jag reagerar på det.
 
Som jag nämnde tidigare så är jag inte symotomfri, enbart när jag äter omeprazol vilket gör att jag måste prova medan jag inte känner något för sedan kommer det vara svårt att veta vad det egentligen beror på och jag kommer tappa min hunger.
 
Längtar efter att kunna gå ut och äta en god middag och slippa laga! Den dagen kommer jag att ladda upp genom att följa strikt min "bra mage" kost för att sedan på kvällen kanske kunna äta det där brödet exempelvis. Att hålal mig strikt kommer jag också göra när jag väl är bortbjuden hos någon eller när jag vet att jag exempelvis ska äta något till middag som jag vet egentligen inte är bra för min mage.
 
Saknar min gamla frukost!
 
 
 
 

Fodmap dag 24

Har helt glömt bort att uppdatera hur det går med Fodmap. Har legat i magplåger och illamående mycket på senaste tiden så jag ringde dietisten förra veckan. Vi bestämde att jag skulle hålla ut ett tag till och ska tillbaka till henne nästa vecka för att se hur jag ska fortsätta, hon vill såklart även se mina kostscheman som jag har fyllt i varje dag. På onsdag har det gått 4 veckor sedan jag började. Hade hoppats på bättre resultat än vad jag har sett hittills, betydligt bättre. I fredags var första dagen då jag började med en liten mängd kakao, vilket har gjort att jag kunnat äta en chokladboll i helgen och även köpt lite laktosfri choklad. Egentligen skulle jag ha kunnat tillsätta de orangemarkerade produkterna efter vecka 2 men eftersom jag inte har blivit bättre så får de vänta ett tag till, förutom kakaon som sagt, som jag tillsatte i fredags.
 
Illamående vid sängdags är något som jag inte verkar bli av med! Vissa kvällar kommer det tidigare vilket är skönt för då kan jag gå och lägga mig utan att må dåligt, härligt! Igår kväll kom det ungefär klockan 20 och varade till 23. Sedan har jag haft väldiga smärtor i sidorna, sådär ont så att jag inte kunnat röra på mig och gråten av all smärta har ständigt hängt bakom ögonlocken, otäckt ont! Stundvis var jag orolig att det var blindtarmen... vilket är svårt att veta då allt i magen sitter så tätt och min värk var centrerad på höger sida.
 
Lite matbilder från de senaste veckorna. Fodmap vänliga såklart! Lite frukostar, en middag med kyckling och lunch i form av bananpannkakor.
 
 
 
 
 

Smarrigt!


Middag själv ikväll vilket gör att jag självklart äter fisk. Ikväll blev det lax i ugnen med ris och en smarrig sallad!

Dag 13 Fodmap

Snart har 2 veckor gått med denna kost. Om det blivit bättre eller sämre är svårt att svara på. Eller egentligen inte. Sämre har det inte blivit! Vissa dagar har varit underbart sköna med ingen värk eller illamående medan andra dagar har jag det som vanligt, oftast med illamående.
 
Igårkväll hade jag väldiga magplågor. Imorse när jag vaknade var allt som vanligt. Jag åt min frukkost och gjorde mig klar för att fara till skolan, när jag i sista stund möts av det hemska illamåendet. Var bara att försöka få i sg lite mer vätska men det hjälpte inte. Jag satte mig ner en stund och bestlöt mig för att vara hemma under morgonen föreläsning och hoppas fortfarande på att jag ska kunna fara iväg för att delta på eftermiddagens föreläsning istället.
 
Har försökt läsa lite istället och vilat en stund. Ska försöka få tag på dietisten i veckan för att fundera med henne hur jag ska gå vidare.
 
Har tyvärr inga bilder att dela med mig av på datorn, de är tagna med mobilen så de får ni sedan.

Trötthet

En lugn vecka, arbetet skickade vi in i måndags och igår fick vi i gruppen en helt ledig dag. Idag är vi halvlediga, vi har ett seminarium i eftermiddag som väntar. Sovmorgon har vi haft i alla fall. Jag är en person som tycker om att stiga upp tidigare för att få en lång och härlig dag. Innan jul, trots att jag var ledig så valde jag att stiga upp klockan 8 för att vakna när det fortfarande var mörkt ute och för att hinna med i omsvängningen till att det blir ljusare för att sedan under eftermiddagen bli mörkare igen.
 
De här två dagarna har varit tröttsamma... har absolut inte orkat stiga upp klockan 8, 8.30 har varit nog jobbigt! Jag förstår inte vart tröttheten kommer ifrån... kan det vara den nya kosten som gör sitt? Jag vill vara pigg direkt på morgonen vilket jag inte är... När jag väl stiger upp så tar det flera timmar innan jag riktigt blir vaken på riktigt, det är något som inte stämmer.
 
Nog om min trötthet, imorgon är det ett seminarium direkt på morgonen och sedan tar jag helg, känns riktigt skönt! Att ta helg redan på torsdag är inte helt fel!
 
Saknar sommaren och värmen något oerhört! Bort med snön och fram med bar mark och sol!
 
 
 

Intervallträning

Träningen kör på med som vanligt.
 
Idag blev det ett intervallpass på gymmet och lite styrka i överkropp och mage. Jag tycker egentligen inte om att blanda för mycket men idag fick det bli så. Ser redan fram emot nästa pass! Imorgon blir det vilodag så jag kan köra igen torsdag och fredag. En dag blir det löpning igen och den andra fokus på styrka.
 
 
 
 

6 dagen fodmap

Snart har en vecka passerat och jag kämpar på att hela tiden utesluta de produkter jag inte får äta. Om ytterligare en vecka får jag förhoppningsvis tillsätta exempelvis en viss mängd kakao vilket känns bra. Ett steg närmare, och jag kan köpa eller göra lite chokladbollar. Det som jag saknar nör det gäller godis är självklart chokladen, den enda jag tycker om och äter. Mums vad gott det hade varit med en liten chokladbit, men som sagt, jag får vänta ytterligare en vecka då jag kan äta chokladbollar i alla fall.
 
Ni får ursäkta de lite små bilderna, önskar att jag hade varit lite duktiga på att ta bilder med min systemkamera.
 
Min frukost ser ut som tidigare, jag har bara bytt ut produkterna, mitt verumfil till laktosfritt, min familje musli till en glutenfri, mina hårdmackor till glutenfria hårdmackor.
 
 
Potatis får jag äta, så i helgen blev det potatisgratäng med rostbiff till middag.
 
 
Ikväll har jag gjort en glutenfri paj till middag. Jag måste erkänna att varken jag eller N tyckte att den glutenfria pajdegen inte smakar sådär jättebra, men det handlar såklart om en vanesak. Skulle vilja prova med kesella till som jag har hört ska vara gott men eftersom N inte tål mjölk så blir det problem och jag under denna kost inte får äta laktos, blir även där problem.
 
 

Dag 4 Fodmap

Dag 4 och jag kämpar vidare med den nya kosten. Det har varit några riktigt jobbiga första dagar då jag verkligen fått kämpa mentalt med att inte kunna äta allting som jag vill och är van vid. Jag tycker fortfarande det är jättejobbigt! Att vara inne på affären och inte kunna köpa allt som är på extra pris eftersom det innehåller ämnen som jag inte ska äta. Jag ser fram emot då jag kan börja äta kakao och sådana produkter som jag ska börja med om ytterliggare någon veckan, jag som älskar choklad. Jag har insett att nästan allting innehåller lök eller vitlök i olika former vilket gör det svårt att hitta helt rena produkter.
 
Vad har jag märkt fram till idag?
Magen är lugnare, jag känner inte av den på samma sätt, vilket är ovanligt men skönt! Jag har även slutat äta losec/omepraxol som jag tidigare hade påbörjat en kur med. Mitt illamående har minskat, de första dagarna var magen lite orolig med all den nya kosten som jag gissar att det berodde på. Jag kan gå och lägga mig utan att behöva må sådär jättedåligt som har varit mitt största problem den senaste tiden. 
Jag har tdidigt trott att jag inte klarat av kolhydrater men har insett att det är nog framför allt pastan jag inte klarar av, har ätit ris flera dagar och det har gått bara bra! Ska prova med potatis ikväll och hur det går med det återkommer jag med. Jag åt glutenfri pasta i början av veckan och det var ingen höjdare tycker jag, har köpt annan sort också som jag ska prova. Jag som alltid älskat pasta i alla varianter men det är nog något jag måste se över på allvar. SKa bli roligt att prova tillsätta maträtter igen för att se vad magen säger.
 
N är på hockey, jag kände för en eftermiddag hemma i lugnet, passar på att köra några tvättmasiker och har även hunnit byta sängkläder, det känns bra!
 
Vi har även hunnit vara på två husvisningar idag. Även en sväng på EM och provat säng efter säng. Sedan lite handling inför kvällen.
 
 
 
 

Dag 1 Fodmap

Första dagen är igång och jag känner redan att en hopplös känsla infinner sig. Hur ska jag klara denna tid utan att få äta saker som jag är van vid och som jag tycker om? Jag är ofta på väg att äta något som jag under denna period inte får. Matlagningen är en prövning, mycket svårare att komma på maträtter och det gäller verkligen att planera vilket jag egentligen tycker är roligt. Sedan att jag måste skriva ner vad jag äter vid varje måltid, vilka märken och vilken mängd och i sin tur hur magen reagerar. Allt är så fokuserat kring mat, hur, var, när är de vanligaste funderingarna.
 
Igår rensade jag skåpen på produkter jag ändå inte ska äta, vilket gör det lättare och jag kan istället ställa in de produkter jag ska äta.
 
 
Idag fick det bli en sallad till lunch. Har även köpt lite fryst bröd till en början för att kunna ha med mig något enkelt på skolan. Hade även med mig en drickyoghurt. Har till middag lagat kyckling och ris med ett glas laktosfri mjölk till det.
 
 
 Är det någon av er som genomgått denna kost under en period? Jag är verkligen nyfiken på recept jag kan äta!
 

Utmana dig själv!

Gårdagens träningspass kände jag mig riktigt taggad inför. Halkan ute redulterade i att jag intog löpbandet. Inledde med en promenad till gymmet och det var som att gå på hal is ute bokstavligt talat. Väl på gymmet körde jag en timmes löpning, fokuserade inte på hastighet eller sträcka utan dessa tog jag bort från skärmen och körde efter tid.  Att stärka sin uthållighet är en viktig faktor för att överhuvudtaget orka mer och bli snabbare! På tvn valde jag en animerad film som just precis då visades, om en sköldpadda, Sammy tror jag den heter, så gulligt! Jag ser fram emot när isen blir helt övertäckt av snö så ett träningspass utomhus kan genomföras!
Efter träningen och dusch tog jag en promenad hem. Jag hade tagit på mig mycket med kläder för att inte frysa men väl hemma frös jag vilket gjorde att jag tog ytterliggare en dusch för att inte dra på mig en onödig förkylning. 

Det var mitt träningspass, varierat är viktigt! Att försöka utmana sig själv och ha mål sporrar! Har man inte starka mål kan en sporre istället vara att försäka utmana sig själv till att bli bättre. Det gäller även styrketräningen. Lyfter du samma vikter varje gång blir träningen ganska stiltje och tråkig, vilket kan göra att du väljer att göra annat istället för att träna.




Fodmap

Min nya kosthållning blir en prövning i början, just att komma ihåg att jag inte får äta allting. Idag är dagen jag tänkte börja men kommer på mig själv med att äta saker jag inte får enligt schemat och dagen är förstörd, typiskt! Jag måste nog skriva en lapp eller har även funderat på att lägga bort alla torrvaror jag inte får äta så att jag inte kan göra misstaget!

Ni som använder eller har använt fodmap, hur fungerar det för er?

Igårkväll åt vi god tapas till middag, mums, tämkte att detta skulle vara den sista måltiden innan förändringen skulle äga rum men ikväll blir det en ny vanlig middag. N hade även gjort en liten efterrätt medan jag var iväg och tränade igår. Mitt träningspass kommer upp i ett senare inlägg.




Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu
Spela poker, casino, bingo m.m online. Massor av bonusar på Bonusar inom Poker, Casino, Slots med mera - PokerCasinoBonus