Bort med Halloweenfirande?

I helgen är det dags för det årliga Halloweenfirande. Överallt cirkulerar dessa rollfigurer där många funderar hur de ska klä ut sig på bästa sätt. Känns så skönt att inte behöva fundera, jag kan vara mig själv med mina kläder, haha :)
 
Detta firande är något jag inte vill vara inblandad i, har aldrig firat detta och kommer aldrig göra det. Vissa barn växer upp med detta, lär sig att det är OK att bete sig hur som helst just denna helg.. Att det är OK att slänga vatten i ansiktet på andra människor, det är OK att kleta ner fönster med ägg, det är OK att kasta sönder glas och förstöra för både okända och kända människor...... men bara just denna helg. Vad jag vet, har vi alla lärt oss hur vi inte ska vara, men just denna helg får vi bete oss precis hur vi vill, det är skrämmande! Att det är OK just denna helg kan sprida sig vidare till fler helger.
 
Att vi dessutom ska behöva ha godis hemma bara för att inte bli just påhoppad på ett eller annat sätt... Godis är något vi aldrig har hemma, och är absolut inget jag har hemma bara för detta, skulle inte falla mig in. Tycker så synd om de personer (oftast äldre) som känner sig mer eller mindre tvungna att köpa med sig godis hem, bara ifall dessa barn kommer förbi och vill skrämmas.
 
Tack, nu har jag fått skriva av mig litegrann. Ni får ursäkta mig. De som älskar detta firande ska självklart fira det, men det handlar mycket om HUR vi firar och VAD vi förmedlar vidare.