Pizza på Nyårsdagen nytt Säljknep

Överallt cirkulerade det kring dessa pizzor på nyårsdagen.
Detta är något som bara ökat och ökat de senaste åren.
Detta är ett riktigt säljknep som vi konsumentera påverkas av både direkt och indirekt.
Under flera veckors tid har vi pratat om och ätit en massa julmat/nyårsmat. För att bryta av detta kom pizzan som ett bra alternativ att äta på nyårsdagen. Vi vet att de som tagit ett glas för mycket spenderar oftast dagen efter hemmavid i soffläge. Har ingen ork till att laga mat och väljer att göra en beställning av något extra fettigt, för det är det hjärnan skriker efter. Antingen är det en fettig hamburgare med extra allt, den största godispåsen du kan hitta, kolsyrad dricka (gärna så söt som möjligt) eller en pizza.
 
Redan tidigt på morgonen på nyårsdagen var det prat om den såkallade "pizzadagen" i nyhetsmorgon. Snart skulle vi få följa med en reporter till just en pizzeria för att känna av stämningen vid ugnen. Samma sak på nyheterna där både pizzabagare och kunder som satt sig ner för att äta intervjuades om dagen. Hur gott det var och anledningen till att de väljer att äta just en pizza. Svaren var alltid den samma. Vid varje nyhetssändning fick vi höra denna intervju på på repeat. Våra hjärnor sätts ännu mer igång och suget efter pizza ökar. Suget ökar inte direkt för alla utan kommer smygandes under dagen. Vid middagstid ploppar bilden av en saftig pizza upp och du ringer numret för att göra en beställning.
 
Bloggare och andra influenser hakar självklart på detta och delar med sig av sina favoritrecept, för att locka till sig fler läsare. Skriver på instagram "följ länken för att läsa mer om min godaste pizza".
 
Jag gick emot detta och valde inte en pizza. Jag är kanske ett dumt exempelt då jag inte äter pizza andra dagar heller. Kan vid något enstaka tillfälle göra en variant hemma men det sker max 1-2 gånger per år. Jag måste tillägga att jag absolut inte är emot ni som väljer att köpa en pizza eller tillaga en hemma, det ska ni självklart fortsätta att göra!! Egentligen vet jag inte varför jag inte känner för maträtten, det har bara blivit så..
 
Tycker självklart det är roligt för restauranger som kan hålla öppet dessa dagar och vara extra lönsamma just denna dag!
 
 
 
2017 - 2018 - middag - nyår - nyårsdagen - pizza - pizzadagen - säljknep